Skip to content

Постове от ‘обяви’

27
окт.

Имейл – маркетингът в услуга на сайтовете за безплатни обяви

Имейл – маркетингът е специфичен вид виртуална комуникация. Разглежда се като форма на директен маркетинг, при която електронната поща се използва като средство за изпращане на послания до определена целева група от потребители. Към изпращаните електронни писма обикновено се прикрепят файлове с активни препратки, визуални изображения, мултимедия. Целта на прилагане на този вид маркетинг е стремеж към поддържане на близки контакти с клиенти и затвърждаване на доверието им към марката. Според честотата на изпращане на електронни послания, имейл – маркетингът бива ежедневен, седмичен или месечен.
Предимствата на имейл – маркетинга се изразяват в това, че е евтин за реализация, интерактивен е и резултатът от приложението му е почти моментален, тъй като едно съобщение се изпраща до много клиенти наведнъж и не е необходимо клиентите да откриват сами уебсайта на организацията и информация за нея, а им се предоставя наготово. В тази връзка за нуждите на имейл – маркетинга се използва специализиран софтуер за създаване и изпращане на електронни бюлетини, рекламни материали и документи, което спомага за осъществяване на ефективна кампания и проследяване на развитието й във времето. Софтуерните приложения на имейл – маркетинга притежават редица функционалности, които помагат за проектирането на атрактивен имейл. Изискване към тези приложения е да предоставят на потребителите възможност за генериране на голям обем стойностна информация.
Понастоящем все повече организации насочват усилията си в приложение на ефективен имейл – маркетинг за постигане на бизнес – целите си. Имейл – маркетингът работи и тепърва все повече ще затвърждава позициите си в услуга на сайтове с различна насоченост, в т.ч и порталите за безплатни обяви. Типичен открояващ се пример за провеждане на имейл – кампания е утвърденият вече български портал за безплатни обяви – Безплатно.Бг. Всеки потребител получава на упомената при регистрация електронна поща имейл от Безплатно.Бг. В този имейл потребителят ще открие детайли относно публикуваната от него обява, както и подробна информация за възможностите и функционалностите, които порталът Безплатно.Бг предлага. В кратък текст са обобщени предимствата и ползите, от които потребителят може да се възползва при споделянето на обява чрез Безплатно.Бг в онлайн пространството.
В заключение е необходимо да се отбележи, че получаването на имейл от Безплатно.Бг при публикуване на обява в сайта е строго съгласувано с политиката на поверителност , правилата и условията за ползване на сайта и би следвало ясно да се разграничи от непоисканата поща, по – известна като СПАМ.

19
окт.

Безплатно.Бг – светът на безплатните обяви

Не е тайна, че публикуването на обяви в интернет е далеч по – удобно, много по – ефективно и не на последно място – безплатно. Понастоящем рекламирането и промотирането на стока/услуга в интернет чрез сайтовете за безплатни обяви набира все по – голяма популярност сред потребителите, поради гореописаните предимства.
В България вече има значителен брой сайтове за публикуване на такъв вид обяви, като един от най – ефективните сред тях през последните месеци е Безплатно.Бг – уебсайтът, където потребителските очаквания, предпочитания и изисквания са преди обявите и цялостната концепция, на която един уебсайт за обяви се подчинява.
В случай че проявявате интерес към публикуване на реклама/ обява в такива сайтове, то безспорно порталът Безплатно.Бг е най – подходящото място за Вас. Инвестиция в този тип сайтове, в частност Безплатно.Бг си струва, защото възвръща бързо вложените средства и в повечето случаи клиентите продължават да публикуват своите обяви за доста по – дълги периоди.
Безплатните обяви и порталът Безплатно.Бг са една много добра стратегия и възможност за популяризиране на дейност или бизнес. Безплатно.Бг е сайтът, който е изцяло разработен в услуга на крайния потребител като максимално са обхванати възможностите за индивидуализация на потребностите, като всяка публикувана обява е с гарантиран достъп до хиляди уникални потребители. Чудесно е да рекламираш с малко усилия, в няколко лесни стъпки и да си осигуриш трайно онлайн – присъствие за продуктите/услугите и при това напълно БЕЗПЛАТНО! Разгледайте различните категории на нашия сайт за безплатни обяви и не се колебайте да публикувате Вашата обява още днес.

27
сеп.

Маркетингова философия – Безплатно.БГ

Новите парадигми на маркетинга са мисловни структури (образи), които обогатяват маркетинговата философия с разбирането, че лоялността и навиците на потребителите определят статуса на компаниите и техните търговски марки. Ето защо, клиентът вече се възприема като партньор с целия му потребителски потенциал. Сега е важно да се „индивидуализира”, като стремежът е да се постигне добро опознаване между участниците на пазара чрез „съпричастност на всяка една от страните към проблемите на другата”, да се породи доверие между бизнес – партньорите, към които вече се причисляват и потребителите. Този подход, известен в литературата като маркетинг на взаимоотношенията, е развитие на бизнеса чрез поддържане на траен, индивидуален, богат на информация контакт с реалните и потенциалните клиенти за повторение на покупките и за превръщането им в адвокати на интересите на фирмите. На потенциалния клиент се дава възможност да проведе електронен диалог с търговска цел на основата на индивидуална връзка като изрази своите мнения и изисквания към съответния продавач. Продавачът, от своя страна, на основата на мащабни, електронни бази от данни, се стреми да задоволи изразените изисквания от клиентите като непрекъснато актуализира предоставяната информация. И всичко в симултантен режим 24 часа, 7 дни в седмицата, всяка седмица в годината.

Именно на тази основа функционират и порталите за безплатни обяви, в частност Безплатно.Бг. Безплатно.Бг е национален портал за безплатни обяви, изцяло разработен в услуга на крайния потребител, като максимално са обхванати възможностите за индивидуализация на потребностите. Публикуването на обява в портала гарантира достъп на съобщението до стотици уникални потребители в реално време. Процесът по публикуване на обява е максимално улеснен, спестява време, гарантира ефективност в дългосрочна перспектива. Безплатно.Бг е единственият портал за обяви в България, който работи и ще продължава да насочва усилията си към постигане на удовлетвореност сред потребителите (както за тези, които публикуват, така и за аудиторията). И всичко това е напълно безплатно! Възползвайте се от възможността сега! Търсите, предлагате, купувате, продавате – мястото е Безплатно.Бг! портал за обяви в България, който работи и ще продължава да насочва усилията си към постигане на удовлетвореност сред потребителите (както за тези, които публикуват, така и за аудиторията). И всичко това е напълно безплатно! Възползвайте се от възможността сега! Търсите, предлагате, купувате, продавате – мястото е Безплатно.Бг!

24
сеп.

Социалните мрежи и порталите за обяви

Социалните мрежи  са структура от възли (представляващи обикновено отделни хора или организации), свързани по определен специфичен начин като идеи, виждания, приятелства, традиции, хипервръзки и др. Явлението „социална мрежа” не се отнася до обновление на интернет или на техническите стандарти на световната уеб – мрежа, а на промените в начините, по които тези стандарти се използват. Обществото е основният двигателен механизъм на една подобна мрежа. Чрез градивният подход, който един социален сайт предлага, възползвайки се от общността, неговата мрежа нараства почти експоненциално.

Съществуват няколко основни типа социални мрежи в зависимост от вида на съдържащата се в тях информация. Това са социални мрежи за споделяне на контакти, за споделяне на предпочитания (хиперлинкове, музика), за споделяне на авторско съдържание (картинки, музика, видео), за споделяне на лична информация.

Първоначално идеята на социалните мрежи е потребителите да споделят интересна информация помежду си, като предлагат линкове към интересни публикации в интернет, но успоредно с нарастване броя на потребителите на социалните мрежи нараства и тяхната популярност. Колкото по – посещавана е социалната мрежа, толкова е по – висок нейният рейтинг и съответно ще привлече по – голям брой потребители – това става причина постепенно мрежите да навлизат в бизнеса. Най – посещаваните мрежи по света и у нас са Facebook и Twitter. Социалните мрежи се явяват добра възможност за хората, които искат да популяризират дейността си чрез фирмения си интернет сайт или блог, да привлекат бързо и безплатно определен брой посетители на страниците си. Повечето социални мрежи са с добър рейтинг, което означава, че по правило привличат голям поток посетители и с по – малко вложено време и усилия успяват да разпространят информацията до огромен кръг от потребители.

Оттук става ясно, че възможностите за споделяне в социалните мрежи са неограничени. Сред тях се открояват порталите за безплатни обяви, които набират все по – голяма популярност вече и в рамките на България. Понастоящем все повече потребители се ориентират към този тип сайтове и споделянето им в социалните мрежи Facebook и  Twitter, тъй като са лесно достъпни и ефективни и за двете страни. Необходимо е и да се отбележи, че тези портали са изключително полезни и като всеки вид реклама рано или късно водят до продажба. Без значение от възрастта и предпочитанията на потребителите, със сигурност чрез промотирането или търсенето в сайтовете за безплатни обяви ще открият по нещо за себе си, а участието им в социалните мрежи Facebook и Twitter ще разшири възможностите им за достъп до тези портали.

 

29
авг.

Виртуалните маркетингови комуниации в дейността на онлайн пътническите агенции (ОПА)

Онлайн пътническите агенции или онлайн платформите, както още ги наричат, се разглеждат като еквивалент на традиционните такива, но с тази разлика, че ОПА оперират само и единствено в онлайн пространството. Те предоставят на потребителя възможността да закупи богат набор от туристически услуги и продукти чрез интернет, като най – разпространени сред тях са хотелско настаняване и самолетни билети. Повечето ОПА  поддържат call – центрове, в които служители с подходяща квалификация решават сложни казуси, възникнали в процеса на работа. Като цяло моделът ОПА се счита за успешен, защото използването на интернет за развитие и популяризиране на дейността им гарантира прозрачност, ефективна дистрибуция и евтини е – търговски транзакции. OПА се отличава с редица предимства пред традиционните пътнически агенции. Те, например, имат и работят с по – голяма база клиенти, даващо им възможност за договаряне на по – големи отстъпки. Имат и по – ефективна структура на разходите, поради по – рационална и автоматизирана работа с клиенти, липсата на необходимост  да се наемат офиси в големи градове и много по – малкия персонал, необходим за нормалното функциониране на една пътническа агенция. Обикновено ОПА е добре да се специализира в една конкретна област. Може да разчита и на асистенция, като широко разпространени са и франчайзинговите ОПА, работещи съобразно правата и задълженията на франчайзинговия договор.

Понастоящем на световния туристически пазар доминират четири големи ОПА. Това са Експидия (Expedia), Травълосити (Travelocity), Орбиц (Orbitz)

и Прайслайн (Priceline). Те се появяват на пазара в периода между 1996 до 2000 година. Системите им на обслужване са организирани така, че да дават възможност на потребителите да търсят, сравняват и резервират самолетни билети, хотелски стаи, рент – а – кар, круизи и голям брой допълнителни услуги като трансфери, екскурзиии до местни забележителности и обиколни турове, които се предлагат както в организирана, така и в неорганизирана форма.

Основен отличителен белег на гореспоменатите ОПА е, че сайтовете им са разработени на различни езици и обикновено поддържат дъщерни компании в ралични части на света.

Съществуват и регионални ОПА, като по – известни сред тях са Ctrip, оперираща на китайския туристически пазар, Hotel.de, оперираща в Германия, HRS.com – оперираща също в Германия и др. Като цяло характеристиките, относно дейността им, съвпадат с тези на международните ОПА. Единствената разлика е, че те насочват усилията си към района, в който функционират като се стремят да подобрят структурата и качеството на предлаганите туристически продукти и услуги.

Като част от успешния модел на ОПА се разглежда и внедряването на виртуални маркетингови комуникации. Без да се преувеличава, ако този вид комуникация и изграждащите я елементи не се прилагат, едва ли ОПА щяха да имат такъв успех и толкова последователи под формата на реални и потенциални клиенти. Виртуалните маркетингови комуникации функционират в добре изградена маркетингова среда и онлайн пространството е катализатор за капацитета им. Това е резултат от факта, че към този момент интернет се е превърнал в мощно средство за достигане до определена значима аудитория.

Kомуникацията, която се използва за успешна реализация на дейността на ОПА, се осъществява под формата на блогове, комуникация в социални общности и имейл маркетинг.

Моделът „ОПА” все още не е толкова разпространен в България. Тепърва предстои внедряването му на българския туристически пазар. Ограничен е и броят на пътническите агенции, концентриращи усилията си само и единствено във виртуалното пространство. Типичен представител сред тях е ПА „Арпану Травъл”, намираща се в град Варна. Вече в продължение на повече от година бавно, но сигурно фирмата се опитва да наложи гореспоменатия модел в рамките на България, като предлага богато разнообразие от туристически продукти и услуги. Интересът към ОПА „Арпану Травъл”все повече нараства сред българските потребители, заради улеснението, което предлага и разнообразието от туристически услуги.

В заключение може да се каже, че ОПА, в частност „Арпану Травъл” , се развиват в една изключително конкурентна и динамична среда, което до голяма степен е резултат от неосезаемата природа на туристиеския продукт. С оглед на това те са силно зависими от способността да общуват ефективно, да предоставят точна, адекватна и своевременна информация на потребителите. Това би могло да се постигне чрез рационално внедряване, използване и приложение на виртуалните маркетингови комуникации.

2
юни

Дялова собственост и алтернативен туризъм „Мой Клуб“

На пресконференция в Гранд хотел „София“, фирмата Moi klub представи за първи път в България нова алтернатива на туристически продукт директно обвързан, както с нишата на недвижими имоти, така и с туризма в неговия най-съвремен облик.
Представителите на компанията: съдружници Смилена Попова – България и Павел Абрамович – Русия, както и главният консултант и проект мениджър за България – Гарет Едуърдс – Великобритания, разказаха пред медиите за същността на т.нар. ДЯЛОВА СОБСТВЕНОСТ – иновация в областта на услугите, която позволява на потребителя да налага свой собствен ритъм на свободното си време, съчетан с най-изгодни варианти за управление на семейния бюджет. В основата си дяловата собственост е начин за закупуване на част от недвижима собственост в определени луксозни имоти в България, като тази част осигурява правото на своя собственик да почива с цялото си семейство в различни точки по целия свят, всяка година.
Подобна услуга се предлага за първи път в България, но в световен мащаб се радва на 4,3 милиона почиващи годишно в общо над 76 държави, в които системата на дяловата собственост се развива с динамични темпове вече повече от 30 години.
Основната идея е, че купуваш толкова колкото можеш да ползваш. Смилена Попова каза, че минимумът е 1/16 част от даден имот, срещу която собственикът може да ползва всяка година три седмици – както в имота, в който има частичен дял, така и в имоти по целия свят, които са част от разменната система за собственици на Fractional Ownership (споделена собственост). Инвестирайки в дялова собственост чрез Мой Клуб, собствениците получават правото да членуват в Moi Klub +, който им осигурява достъп до една от най-големите организации за размяна на почивки във ваканционни имоти в света.
Цел на Мой Клуб е да направи инвестицията във ваканционен имот достъпна за повече хора, давайки им право да закупят толкова, колкото могат да ползват, като споделят отговорността и разходите по имота с други съсобственици и право на достъп до организациите за размяна по целия свят, за да извлекат максимална полза от тяхната инвестиция. Гарет Едуърдс, специалист с над 20-ет годишен опит в областта на дяловата собственост, подчерта, че инвестицията дава възможност на членовете на клуба не само да ползват своите седмици, но и да ги разменят, запазват или отдават под наем с цел генериране на приходи от инвестицията си.
Според юридическите особености на договора за покупка на дялова собственост, всеки самостоятелен дял закупен чрез Мой Клуб е притежание на инвеститора и предоставя пълна гаранция за съсобственост върху избрания от него имот. Собственикът поема отговорността и ползите произтичащи от имота, а също така и взема участие при управлението и контрола на имота пропорционални на неговия дял. Правото на собственост е реално и завинаги. Инвеститорът може да ползва, продава, завещава и дарява своята част. Дялове закупени чрез Мой Клуб гарантират право на собственост защитенo от Българското и Европейското законодателства.
Първоначално MOi Klub ще развива пазара на дяловата собственост в България и Русия, с последващо разширяване във всички източно-европейски страни. Като съдружник в компанията и един от най-големите специалисти в Русия в областта на микрофинансирането, П.Абрамович потвърди, че и българският, и руският пазар на недвижими имоти имат необходимост от развитието на тази нова услуга. По думите му повечето модели на компании за дялова собственост са разработени за англоговорящия пазар, а добър модел за такъв клуб не съществува с насоченост изцяло за източноевропейския пазар. Друг фактор, който изтъкна г-н Абрамович е, че в България все още не съществува такава система. „Свидетели сме на застой в пазара на недвижими имоти, каза П.Абрамович. До това положение доведе икономическата криза и затрудненията в областта на финансирането и инвестирането. Чрез възможностите на дяловата собственост, могат да се купят имоти на ниски цени и по този начин да се предложи на клиентите изключителна стойност за техните пари, заключи г-н Абрамович”.
Ползите от въвеждането на новата услуга и новите принципи на покупка на имот, са свързани не само с раздвижване на имотния пазар, а и с възможност за развитие на туристическите услуги и българския туристически пазар. Тъй като в своята система Мой Клуб вече има имоти, които предлага на българския пазар, компанията е получила и първите заявки за размяна с клиенти от Израел, Англия, Русия, Полша. Посредством влизането в международните системи за размяна, Moi klub ще допринесе и за реклама на туризма в България пред потенциални туристи от близо 80 държави от целия свят.

Повече за MOi Klub

Мой Клуб е първата фирма, основана в България предлагаща инвестиции в дялова собственост изцяло ориентирана към българския и руския пазар. Фирмата е ръководена от български и чуждестранни професионалисти с дългогодишен опит в областта на споделената съсобственост и ваканционите имоти. Мой Клуб гарантира на своите клиенти максимална сигурност и прозрачност на инвестицията в дялова собственост и осигурява изключителна гъвкавост при размяната и организацията на почивки с повече от 1000 различни курорта по цял свят. Към момента Мой Клуб е в преговори с няколко банки и финансови институции в страната за сключване на споразумение за преференциални условия за кредитиране на желаещите да закупят дялова собственост в имот в България.
Съдружници:
– Смилена Попова – Изпълнителен директор на MOi Klub и представляващ Бългериан Мишън ООД – фирма чийто основен бизнес е поддръжка и управление на имоти в района на Балчик и Каварна, отдаване под наем на хотелски начала, консултански услуги в сферата на недвижимите имоти.
– Павел Абрамович – вицепрезидент на най-голямата организация в Русия на Малките и средни предприятия „ОПОРА”, Президент на най-голямата микрофинансова организация в Русия „Център за микрофинансиране„ с филиали в 273 града и месечен оборот от 20 млн.долара.
– Стивън Джон Хед – Мениджър на технологичен парк във Великобритания: Grove Business Center, Grove Technology Park, Oxford.
– Уилям Антъни Фредерик Франк Морис – бивш жокей по настоящем развива собствен бизнес с ловно оръжие, екипировки за лов и др. и изпълнява всички рекламни надписи на жокеите в Англия.
– Гарет Едуърдс – главен консултант на компанията и проект директор. От 1983 година до сега работи в сферата на таймшеъра и частичната собственост, като започва от отдел продажби и стига до консултант по-въпросите на тази индустрия. Създател на модела за България, който сам по-себе си е уникален в няколко насоки – юридическата основа е напълно различна като схема, в която правата на собствениците за контрол върху управляващата фирма са гарантирани, единственият клуб, който предлага имоти в България и тяхната връзка с организациите за обмяна по целия свят. Гарет Едуърдс е работил с голяма част от гурутата в областта на консултантския бизнес в областта на недвижимите имоти .

Кратка статистика – Fractional Ownership:

Дяловата/частична собственост съществува като установена система от 16 години, но в другите страни е под друга юридическа форми. Другите държави имат конкретни закони, които са създадени за защита на собсвениците на дялова собсвеност. Тъй като в България този вид собственост не е третирана от конкретни законови разпоредби, Мой Клуб e избрал търговския закон за защита на собствениците и собственоста.
Мрежата от сайтове и компании за размяна по света съществува в повече от 76 страни, в които са включени над 7000 курорта (вилни селища), както и много индивидуални имоти, за които няма точна статистика.
През изминалите 2 години на този принцип в световен мащаб за почивали около 4,3 милиона туристи.
В световен мащаб, индустрията се оценява на $ 1,8 милиарда.
Според проучване направено от консултантската фирма в областта на дяловата собственост и недвижимите имоти – North Course (САЩ), броят на курортите в Европа се е увеличил с близо 900 в периода от 2008 до 2010 г. Проучването представя сериозни доказателства, че дяловата собсвеност се търси въпреки кризата и се очаква, че ще има значителен ръст на пазара и през следващите години. 46% от участвалите в допитването домакинства в Европа заявяват, че биха желали да инвестират в дялова собственост, 49% твърдят, че техният модел на пътуване няма да се промени в близко бъдеще, 35% смятат, че една от най-важните причини да им харесва идеята е, че споделят задължения по поддръжка и данъци, 28% отчитат финансовата си възможност за достъп до по-скъпи имоти, които иначе не биха могли да си позволят.
В системата на Fractional Ownership освен неизброим брой курорти, вилни селища и частни имоти, участват и едни то най-големите междунарорни ваканционни брандове като Wyndham Vacation Ownership, Marriott Vacation Club, Hilton Grand Vacation Club, Disney Vacation Club и др.

За въпроси използвайте формата за контакт в портала за безплатни обяви Bezplatno.BG или от тук.
За връзка GSM: 0888 92 40 74

28
май

Обяви във Facebook и Twitter

При публикуването на обяви в сайта Bezplatno.BG, се предоставя възможност за автоматично добавяне на Вашите безплатни обяви, чрез страниците на Безплатно.бг в големите социални мрежи Facebook и Twitter. Вашата обява ще бъде разгледана от стотици приятели и фенове на портала Безплатно.бг, в рамките на няколко минути. Това е по-добра видимост и популяризиране на посочените в обявите стоки и услуги. Рекламирането на обявите и конкурентното предимство, което Ви се предоставя е напълно безплатно, лесно и бързо. За добрата презентация на Вашите продукти и услуги, посочени в безплатните обяви е необходимо, да се структурира на кирилица описанието на конкретната стока или услуга, да се добавят снимки и ключови думи, които ще привлекат и задържат вниманието на търговци и клиенти и накрая, но не и на последно място е избора на точната категория, за да се фокусира вниманието на таргетирана група потребители. Усилията, които трябва да положите са минимални в сравнение с успеха, който ще постигнете. Може да започнете публикуването на Вашите обяви от следния линк „Публикувай Обява„, но за да може да редактирате Вашите обяви в бъдеще е необходимо да се регистрирате и за целта може да използвате линка „Регистрирай се

18
май

Бюджет за реклама

Формирането на бюджета е най-трудно за решаване. Използват се разлчни методи:
– метод на наличните средства – всичко, което може да си позволи фирмата при реклама. Бюджета така не се обвързва с рекламните цели.
– метод на процент от продажбите (продажната цена) между продажбите и финансовите средства за рекламата.
Недостатъци – липса на връзка с целите (намаляват ли продажбите, намалява и рекламата)
– метод на конкурентния паритет (равенство) – финансовите средства се увеличават или намалят в зависимост от рекламните действия на конкурентите.
Предимства – изхожда от състоянието на пазара, предпазва от избухването на рекламни войни.
– метод на приръста формиращ бюджета на база изразходваните средства за предшестващ период и прогнози за предстоящия. Така бюджета се основава на минали успехи и бъдещи тенденции. Роля играе точноста при прогнозирането.
Недостатъци – не се обвързват средствата с преследваните рекламни цели.
– метод на целта и задачите – първо се определят целите и задачите на рекламата, остойностяват се и се сумират.

13
май

Формиране на целта и задачите на рекламата

В зависимост от функциите на рекламата целите могат да бъдат:
– да информира;
– да предизвика желание и интерес за покупка;
– да утвърждава имиджа, марката, предимства пред друга марка;
– напомняне – поддържане на добра осведоменост за тях;

12
май

Планиране на рекламните комуникации

Съставянето на рекламния план:
– Защо трябва да се рекламира? (да се изясни нуждата и причината);
– Каква точно ще е рекламата (обекта) – предимства, свойства;
– Към кого е адресирана (целева аудитория) рекламата;
– Как да се подходи (подбиране на рекламоносители и средства);
– Какъв ще е обхвата на рекламното действие (къде ще се провежда);
– Какво ще е времетраенето (кога ще се провежда, периода от…до, етапи и приключване);
При планирането на рекламните комуникации, мениджърите трябва да вземат няколко решения:
1.Поставяне на задачи на рекламата;
2.Резработване на бюджета;
3.Решение за рекламно послание;
4.Избор на средства за разпространение на рекламното послание;
5.Оценка на рекламната програма (ефективност);